Home / Röportajlar / Infinity Ward’dan Sami Onur ile Call of Duty MW3 Röportajı!

Infinity Ward’dan Sami Onur ile Call of Duty MW3 Röportajı!

2011 senesinin en iyi FPS oyunu ödülünü alan Call of Duty: MW3’ün 3D tasarımcısı olan ve oyundaki tüm binaları, araçları ve silahları yapan Türk geliştirici Sami Onur ile oyun hakkında doyurucu bir röportaj yaptım. Röportajın ana konusu ise tamamen oyun motoru ile alakalı olarak karşınızda. Battlefield 3’ün gelişmiş FrostBite 2.0 yanında, Call of Duty: MW3 ile neden oyun motorunun yenilemediği gibi bu tür sorulara verilen cevaplar ile nokta koyuyoruz.

Röportaj için bazı çeviri kısımları oldu, çeviri konusunda yaptığı yardımlardan dolayı eski LEVEL yazarlarından Nurettin Tan’a teşekkür ederim.

Röportaj EAShooter ve Gamespam adına hazırlanmıştır.  Keyifli Okumalar.

Tayfun Kumaş (TayfunKey)

 MW3Roportaj (2)

Tayfun Kumaş: Merhaba Sami bey, uzun zaman sonra yeni bir röportaj ile tekrar beraberiz. Sizi artık hemen hemen her oyuncu kitlesi tanıyor. O yüzden klasik sorularımdan birini sormuyorum. Sorularıma Modern Warfare 2 sonrasını ele alarak başlıyorum. 2 sene önce nedeni bilinmeyen durumlar yüzünden Infinity Ward’un patronları ile Activision’un yönetimi ile anlaşmazlık olmuştu. Jason West & Vince Zampella’nın kovulması üzerine Infinity Ward’un birçok önemli yapımcısı da firma’dan ayrılmıştı. Böylelikle bir süreliğine yaprak dökümüne neden olan firma, kendini toparlayamayacak gibi gözükse bile sonradan ekibe katılan yeni isimler ve Sleedgehammer’in de desteği ile şu an Call of Duty: MW3’ü geliştirmeye devam etmiştiniz. Eski ekip ile yeni ekip arasındaki fark nedir? Bu durum sizi ne kadar etkiledi? Şu an ki Infinity Ward’ın durumu hakkında açıklamak istedikleriniz nedir?
Sami Onur: Merhaba Tayfun. Elbette, bunun için teşekkür ederim. Evet, içinde bulunduğumuz durum hakkında haklısınız. Olaylar bir anda gelişti. Ben de yaşanan olaylar konusunda sizden fazlasını bilmiyorum. Ben ve diğer çalışma arkadaşlarımız bütün dikkatlerimizi MW3’ü geliştirmeye odakladık. Dürüst olmak gerekirse bu olaydan sonra biraz zaman kaybettik, tekrardan yeni bir takım oluşturduk ve Sledgehammer ve diğer stüdyoların da desteği ile gözümüzü oyunu zamanında çıkartabilmeye diktik. İlk etapta zorlandık. Normalden daha fazla çalışarak ve Sledgehammer’ın önemli katkıları, Treyarch ile Raven’ın projenin sonlarında doğru yapmış olduğu bizim için çok önemli yardımlar ile güzel bir ürün çıkarmayı başardık. Tabi bu sürede aramıza yeni arkadaşlar katıldı, yeni kadro oluşturuldu ve işler normal temposuna döndü.

Tayfun Kumaş: Bildiğim kadarıyla; Infinity Ward ve Sledgehammer Games, oyunun tek oyunculu kısmının yapımını üstlenirken, Raven Software çok oyunculu kısmının yapımını üstlendi. MW3 öncesindeki seriye baktığımızda, Call of Duty 2’den sonra bir sene Treyarch’ın geliştirdiği oyun, sonraki sene ise Infinity Ward’ın geliştirdiği oyun piyasaya sürülüyordu. MW3’e baktığımızda ise Treyarch’ın geliştirdiği Black Ops sonrası, Infinity Ward yapımı MW3 gelse bile üç ayrı ekibin bu oyunu geliştirdiğini görüyoruz. Herşeye rağmen mükemmel bir oyun çıkarmaya devam edeceğinize eminiz ama ne yazık ki Call of Duty 4: Modern Warfare’den beri hep aynı oyun motorunu kullanıyorsunuz. Üç ekibin yer almasına rağmen neden yeni bir oyun motoruna ihtiyaç duymadınız? Modern Warfare serisi tadında kalsın, yani yenilik olup önceki COD4 ve MW2’den kopukluk yaşanmasın diye mi?
Sami Onur: Aslında Call of Duty 1 çıktığından beri biz bu motoru sürekli geliştirmekteyiz hatta ben takıma katılmadan evvel motor geliştiriliyordu. Gerektiğinde gerekli şeyleri motora ekliyoruz,  geliştiriyoruz.

Şuna inanıyorum; hiçbir şeyi tam olarak yepyeni diye lanse edemeyiz, bazı pazarlamacı arkadaşlar dikkat çekmek için bu tip şeyler yapıyorlar, kendilerine göre haklı olduğu taraflar olabilir ama %100 yeni diye bir şey yok. Oyunlar ya da motorlar olsun, her yenilik geçmişten gelen mühendislik, dizayn ve sanat tecrübelerinin toplamlarının süregelen devamıdır.

Call-of-Duty-Modern-Warfare-3-official-screenshots

Tayfun Kumaş: Call of Duty oyuncularının tek şikayeti yeni bir oyun motoru kullanmamanız olsa bile, firmadaki sorunlar yüzünden yeni bir motora geçmediğinizi umuyorum. Ayrıca, MW3 ne kadar MW2’e benzese de aradaki fark yine ortada. (Daha sağlam animasyon, grafik ve oynanabirlik vs…) Oyuncular için de herşey grafik olmuyor bazen, oynanabirlik çok önemli. Bize bu yenilikleri anlatabilir misiniz?
Sami Onur: Yeni oyunla beraber yeni grafikler oyun oynama tecrübesi konusunda yenilikler sunuyoruz. Bu oyunda göreceğiniz grafik seviyesi öncekilerden bir çok açıdan daha iyi. Daha fazla hareket, efekt ve gerçekçilik alacaksınız.

Battlefield 3 oynamadığım için onunla kıyaslayamam fakat onların demosunu Xbox 360 da görmüştüm, bizimkisi Xbox 360 da daha iyi grafiklere sahip.

(Bu soruyu hazırladığım zaman Battlefield 3 ve Modern Warfare 3 piyasada değildi. Yine de aynen sunuyorum.)

modern_warfare_3_cover_art_by_tw_inkognito-d3gj0a5
Tayfun Kumaş: Diğer sorularıma bakınca yanlış anlamayın. Sadece oyun motorunun aynı olmasından şikayetçiyiz. Onun dışında E3 videolarına baktığımızda grafiklerin, Black Ops’a oranla daha güzel, daha da sağlam olduğunu gördük. 3D, patlama efektleri, animasyon vs… açısından da MW2’den öncelikte. Mağlum 3. Dünya Savaşı başlamış durumda. Bu sizi diğer serilere göre nasıl etkiledi?
Sami Onur:
Daha önce de cevapladığım gibi, motor üzerinde çalışmaktayız. MW3’te yapılan yenilikler, bize daha fazla içerik koyma şansı sundu, yani daha fazla çözünürlük, daha fazla poligon, sahne dekoru. Böylece oyunun geneli görüntü olarak gelişti, daha gerçekçi animasyonlar, efektler, karakterler koyma şansımız oldu.

Tayfun Kumaş: Oyunun grafik motoru geliştiriliyor olmasına rağmen artık oyunun hayranları tarafından yenilikler bekleniyor. Şu an yeni bir grafik motoruyla ilgili çalışma var mı? Ayrıca rakiplerine oranla nerede olduklarınızı düşünüyorsunuz?
Sami Onur: Evet, motoru ve grafikleri geliştirmek için çalışıyoruz. Bu işi iyi yaptığımızı düşünüyorum ve ne yaptığımızı bildiğimiz sürece bu daha iyi gitmeye devam edecek. Piyasadaki en iyi grafiklere sahip oyunlardan bir tanesine sahibiz, daha da iyi olacak.

Tayfun Kumaş: MW3’te araç kullanabilecek miyiz? O tür tasarımlarda bulundunuz mu?
Sami Onur:
Sanırım oyun tecrübesini berbat etmemesi için ilk sorunuza cevap vermem doğru değil. Bunu yakında kendiniz göreceksiniz. Ama evet, MW3 için biraz araç tasarladım.

Tayfun Kumaş: Geliştirme sürecinde özellikle odaklandığınız bir nokta oldu mu?
Sami Onur:
Ben grafiklerin daha gerçekçi olması için çalıştım. Arkadaşlarım yardıma ihtiyaç duyduklarında onlara el verdim.

MW3Roportaj (10)

Tayfun Kumaş: Daha önce röportaj yaptığım yapımcıların sözlerine bakınca, PS3’den tek şikayetçiler. PS3’e oyun yapımının zor olduğunu iddia ediyorlar. Sizce gerçekten PS3’e oyun yapmak zor mu? Ne gibi zorlukları var?
Sami Onur: PS3 ile dizaynı yüzünden zaman zaman bazı zorluklar yaşıyoruz ve bunlardan bazıları grafik hafızasıyla alakalı ama ofiste kimsenin bunun yüzünden şikayet ettiğini görmedim. Bu tür sorunlar normaldir ve bazen eğlenceli bile olabilir.

Tayfun Kumaş: Zorlukları sormuşken; Biz düşüncesiz gamerlar, bir oyunun zevkine bakarız, onu öldürürüz, şunu patlatırız, şu aracı süreriz, grafiklere bakarız, oynabirlik vs… Sonra ise şurası kötü olmuş, berbat, güzel, harika, mükemmel gibi de yorumlar yapmamıza rağmen, bir de kötü olan bir şeyi eleştirmez miyiz? (Bir – İki devam oyunu hariç hiç bir oyunu eleştirmedim) Yine de bu oyunların kolaylıkla yapılmadığını çok iyi biliyoruz ama aslında bu oyunlarda eğlenebilmemiz için siz oyun yapımcılarına çok büyük görevler düşüyor. Dünyanın en eğlenceli mesleği bile olsa insanı bunaltan yanı olduğuna ve sıkıntıların da beraberinde geldiğine eminim. Mesela en basitinden ben mod yaparken ufak bir hata oyunu komple bozabiliyor ve o zaman nasıl düzelteceğim, nasıl halledeceğim, bu sorun nasıl ortadan kalkacak gibi sıkıntılarla yaşıyorum. Tabii bizim mod işini oyun yapımıyla kıyaslamamak gerekir. Nitekim yakın bir kavram olsa da bizimki eklenti DLC gibi ama yinede burada bir oyun yapımcısının çektiği zorlukları anlayabiliyoruz. Yaptığımız bir modeli de oyuna aktarınca bunu ben yaptım diye olan sevinçte ayrı bir mutluluk katıyor insana… Bir de sizin gibi yüksek mevkide çalışan biri olarak bu oyunlarda ne gibi sıkıntılar, zorluklar çektiniz? Bunları bizimle paylaşır mısınız? (Son zamanlar oyun yapımcılarına sorduğum sorulardan biri. ‘’Copy/Paste’’)
Sami Onur:
Grafiklerle alakalı konularla uğraşıyorum, grafik hafızası, frame rate konusu ve çeşitli grafik hataları. Oyunu detaylı ve gerçekçi kılmaya çalışıyorum tabii bunu yaparken frame rate’yi düşürmeden sınırları sonuna kadar zorlamak gerekiyor.

callofdutymodernwarfare3-001971

Tayfun Kumaş: Hemen hemen her sene gördüğümüz bir Call of Duty haberi var. Yine geçtiğimiz haftalarda, oyunun çıkışına kısa bir süre kala Modern Warfare 3’ün disklerini çalmaya çalışan birinin haberi yine çıktı. FBI tarafında yakalanmıştı galiba yine de internet’te ve şu an oyunun korsan sürümü de bulunuyor. Bu konu hakkında ne düşünüyorsunuz?
Sami Onur: Bazı insanlar, hünerlerini o yönde kullanmayı seçiyor. Hırsızlık yapıyorlar, oyunu kırıp, dağıtıyor ve para kazanıyorlar. Biz sadece oyun üretimine konsantre olmayı seviyoruz, işin korsan ve hırsız yakalama kısmıyla Activision’dan başka arkadaşlar ilgileniyor. Bizim hünerimiz ise oyun yapmak.

Tayfun Kumaş: İlginiz için teşekkür ederim ve Türk oyuncular için sizlerin de eklemek istediğiniz ve okuyucularımıza söylemek istedikleriniz var mı? Hikaye moduna bittim, öldüm. Savaşın tüm pisliği ortadaydı. Bunun için özellikle teşekkürler. Yepyeni etkileyici kurgu görmek üzere hoşçakalın.
Sami Onur: Bir şey değil. Bütün oyuncularımıza müthiş bir oyun deneyimi dilerim.

Call Of Duty Vladimir Makarov

Tek bir adamın iradesi: Vladimir Makarov

‘’Dünyadaki en güçlü devletlerin bir sonraki evrensel anlaşmazlığı yaratması için çok şey gerekmiyor;
Sadece tek bir adamın iradesi…’’ – Vladimir Makarov

Call of Duty 4: Modern Warfare de aşırı milliyetçi Imran Zakkaev’in, El-Esad’dan sonraki en önemli adamı Vladimir Makarov. Kendisi ilk defa Modern Warfare 2 de karşımıza çıktı. Imran Zakkaev’in intikamını almak için yapmış olduğu terör eylemleri sonucunda, Amerika ve Rusya’yı büyük bir savaşa itmiştir. Bu da yetmezmiş gibi Modern Warfare 3 de ise Üçüncü Dünya Savaşının fitilini ateşleyerek, üçüncü dünya savaşını başlatmıştır. Call of Duty serisinde dünyanın gelmiş geçmiş en acımasız ve bir o kadar da karizması yüzünden en çok sevilen karakter Vladimir Makarov’un, daha önceden yapmış olduğu, bilinen tüm sabıka kayıtları ve organize ettiği terör saldırıları burada yazmaktadır. Ayrıca 2004 senesinde ise İstanbul da HBS Bankası soygununu da gerçekleştiren isimdir.

2001 – Makarov’un ilk terör eylemi Imran Zakhaev’in Moskova şehir otobüsünü bombalamasını emretmesiyle başlar. Eylem başarılı olur, 29 kişi ölür, 19 kişi yaralanır.
2001 – Londra metrosundaki trenlerden birini patlayıcı ile doldurup Piccadilly Sirki’ni vurması. 407 ölü.
2001 – Moskova GUM pazarında katliam, 87 ölü.
2002 – Akdeniz’de Yunan bayraklı petrol gemisini kaçırma. 3 milyon dolar fidye ödenmeden evvel Yunan Deniz Kuvvetleri tankere baskın yaptığında tüm özel kuvvet timi ve iki tayfa ölü.
2002 – Üç Rus askerinin öldürülmesi.
2003 – Kuzey Kafkaslar’ın batılı ulusalcı gruplarla baskı altına alınması. Politik liderlerin suikasta uğraması, karşı partilerin bombalanması. Bölgedeki politik cinayetleri inceleyen Moskovalı Ilya Lovitch adındaki muhabirin öldürülmesi.
2003 – Kazakistan’da bir çok önemli hükümet binasının bombalanması, 245 ölü.
2003 – İki uçak kaçırma olayı, 378 ölü, bunlardan 8’i kendi adamı.
2004 – İstanbul’da HBS Bankası soygunu.
2004 – Rusya’da 15 kolej öğrencisini kaçırmak, 5 ölü.
2004 – Afrika’da iki elçiliğin bombalanması, 28 ölü, 48 yaralı.
2005 – Moskova’da banka aracı soygunu. Toplamda 3 milyon rublenin çalındı ve 3 güvenlik görevlisi öldü.
2005 – Baltık Denizi’nde seyahat gemisi kaçırma. 5 milyon dolar fidye ödenene kadar Amerikan vatandaşlarına işkence edilmesi.
2006 – Rusya hükümet postasının ve bankasının soyulması ve toplamda 32 milyon rublenin çalınması.
2006 – Ünlü İngiliz tasarımcı Rob Millington cinayeti.
2006 – 3 Amerikan havacısının Türkmenistan’da öldürülmesi.
2006 – İsyancılara karşı Janjaweed milisleri ve Sudan askeri güçleri ile sürekli saldırılar yapmak.
2007 – Makarov’un İslami terör örgütleri ile bağlantılarını inceleyen Mossad ateşesini Ukrayna’ya kaçırmak.
2007 – Pakistanlı politikacı Hasni Al’Bura suikastı.
2008 – Moskova’da bulunan İsveç uyruklu bir mobilya mağazasının bombalanması, 100 ölü.
2008 – FSB aracının pusuya düşürülmesi, 5 ajan öldü.
2008 – SibGaz’ın sahibinin karısı ve kızının kaçırılması ve öldürülmesi.
2009 – Bakü’deki bir ABD petrol şirketinin ofisinin bombalanması, 3 kişi ölü.
2009 – Moskova’da İngilizce öğretim yapan bir okula koyulan bombanın bulunması.
2009 – Moskova’da futbol stadyumuna kilolarca bomba koyulması. Yöneticiler bir boruyu patlatarak maçı iptal ettiler ve bomba olayı halktan gizlendi.
2009 – $2,100,000 silah, uyuşturucu ve insan ticareti. Rwanda’da, Sierra Leone’de ve Kosova’da yapılan katliamlar.
2011 – Nükleer düzeneğin patlatılması, 30,000 ABD piyadesi ve sayısız sivilin ölümü.
2016 – Moskova Zakhaev Havalimanı katliamı. Bu olay Rus ve Amerikan savaşının patlak vermesine neden oldu. 234 sivil öldü.
2016 – Rus devlet başkanı Vorskevsky’nin kaçırılması, tespit edilemeyecek kadar çok FSO öldü.

Makarov’un bütün bu saldırılarında 31,540 kişi öldü.

(Kurgu olarak olsa da son zamanların en büyük terör eylemleri Makarov’a yüklenmiş. Makarov’un suçu ne?)

media

Call of Duty: MW3 – Türkiye’ye Jestler.

Sami Onur, oyundaki tablolara İstanbul fotoğraflarını ve görsellerini de koymayı ihmal etmemiş.

MW3Roportaj (6) MW3Roportaj (7)

MW3Roportaj (8)

11069778_10206578575970729_1633837918252062964_o

Soldan Sağa; Sami Onur, Tayfun Kumaş

Hakkında TayfunKey

Bunlardan biri olabilir mi?

Nuri Gökaşan Röportajı & Crysis 2 Türkçe Dublaj Detayları!

NOT: Crytek GmbH‘in geliştirdiği ve Electronic Arts (EA)’ın dağıtımcılığını üstlendiği Crysis 2‘nin Türkçe dublajlı sürümünde …

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir