Home / Röportajlar / Crytek’in CEO’su Cevat Yerli ile Crysis 2 Röportajı

Crytek’in CEO’su Cevat Yerli ile Crysis 2 Röportajı

NOT: Crytek’in CEO’su Cevat Yerli ile 5 Kasım 2010 tarihinde gerçekleştirdiğim en kapsamlı Crysis 2 röportajıdır. Röportaj; dönemin Electronic Arts (EA) ve Crytek’in resmi fan sitesi www.cryturkiye.com da yayınlanmıştır.

Gamescom 2010’da Electronic Arts (EA) ve Crytek tarafından en iyi topluluk (Community) ödülü alan ve Crytek’in ilk ve tek resmi fan sitesi olarak Crytek’in CEO’su Cevat Yerli ile Crysis 2 ve firma üzerine konuştuk.  Crytek’in 10. Yılını yaşadığı şu dönemde; Crytek tarihinin en uzun röportajı ile karşı karşıyasınız. Bu röportaj ile Crysis 2’nin yenilikleri, seriye gelecek olan yeni özellikleri, Sandbox 3 Mod Tool’u ve oyunun grafik motoru olan CryEngine 3 ile ilgili tüm detayları bu röportajımız sayesinde öğrenebilirsiniz.

Tüm bunların yanı sıra Crysis 2’nin Türkçe olup olmayacağı bu röportaj sayesinde net bir cevapla kesinleşmiştir. Ayrıca Crytek’in ülkemizde ofis açıp açmayacağı hakkında da sorularımızı sayın Yerli’ye ilettik. Sözü fazla uzatmadan sizi röportaj ile baş başa bırakıyorum.

Röportaj boyunca yardımlarından dolayı Fatih Özbayram’a ve sitemizin kurucusu Aytaç Doğan’a teşekkür ederim ve keyifli okumalar dilerim.

crysis_2_screenshots_12708619179779

Tayfun Kumaş: Merhaba Cevat Bey, öncelikle zaman ayırıp sorularımı yanıtladığınız için teşekkür ederim. Yakında piyasada olmasını beklediğimiz Crysis 2’nin, ilk oyuna göre en büyük yenilikleri ve avantajları neler olacak?

Cevat Yerli: Merhaba Tayfun. Bence Crysis 2’nin en önemli dört özelliği var;

1.si;
Şehir Atmosferi:
Bu dikey Gameplay’ı çok etkileyecek. Oyuncularımıza inanılmaz ve çok türlü imkân sağlayacak. Bu da oyun keyfini etkileyip, en üst düzeye çıkaracak.

2.si;
Yapay Zeka:
Crysis 2 ile daha etkili ve gerçekçi bir yapay zekaya tanık olacaksınız. Yapay zekamız oyuncunun her yaptığı hamleye göre ayak uyduracak ve buna göre daha akıllıca bir savunma ve önem alacak. Bu da oyuncular için ayrı bir düello şekline gelecek. Düello’yu kazanabilmek için sadece ateş edip, düşmanları öldürüp ya da engelleri geçmek yetmeyecek. Daha akıllı, planlı ve taktiksel içeren oyun şekli gerektirecek.

3.cüsü;
Nanosuit 2:
Yenilenen, yeniden düzenlenen ve yepyeni özellikler eklenen yepyeni nano kıyafet.

4.cüsü;
Oyunun Konusu ve Hikayesi:
Dünyaca ünlü Sci-Fi’nin yazarı Richard Morgan ile hazırlanan oyunun konusu ve hikayesi.

Tayfun Kumaş: Crytek, Crysis 2 ile birlikte diğer tüm dijital ürünlerini de yenilemekte. Örneğin oyun motorunuz Cry Engine 3, mod aracınız Sandbox 3, oyun içi Nanosuit 2, normal web siteleri vs. Özellikle yenilenen Nanosuit 2 ile Nomad ile ne gibi özelliklere sahip olacağız?

Cevat Yerli: Nanosuit 2’yi ilk versiyonu ile karşılaştıracak olursak, ikinci versiyonun daha efektif olduğunu diyebiliriz.

Örneğin: “Armour” modunda oyuncuya hem güç, hem de “Stealth” veriliyor. Bu güçler, Nanosuit 1’de ayrı ayrı modlara bölünmüştü. Nanosuit 1’den aldığımız tepkilere ve araştırmalara uygun olarak Nanosuit 2’yi tasarladık. Ona birbirine daha bağlı ve uyumlu opsiyonlar verdik. Böylece Nanosuit 2 oyuncunun en büyük/güçlü silahı olacaktır. Çünkü Nanosuit 2 oyuncuya oyunun vaziyetine göre daha fazla yardım sağlayacak.

860055_10200371844006309_1243412554_o

Tayfun Kumaş: Crysis & Crysis Warhead, CryEngine 2 ile yapılmıştı. Crysis 2 ile CryEngine 3’ün nimetlerinden ilk defa faydalanacağız. CryEngine 2 ile CryEngine 3 arasında ne gibi farklılıklar olacak?

Cevat Yerli: Göze çarpan en büyük farkı CryEngine 3’ün konsollara da hitap etmesidir. Cry Engine 3 sayesinde oyun yapımcıları bilgisayar oyununun yanı sıra bundan sonra da aynı zamanda konsol oyunları yapabilecek. Bu yapımı gerçek zamanda (Realtime) gerçekleştirebileceklerdir. Çünkü yaptığınızı aynı zamanda oyunda göreceksiniz. 🙂 (What you see is what you play!)

Bir oyun motoru ile üç çeşitli platformlar için oyun yapabileceksiniz. Bir haritayı üç platform için kullanabileceksiniz. Beklemeden tıklamak ile tasarladığınız oyun içinde görebileceksiniz ve kullanabileceksiniz. Bu büyük bir farktır!

Ayrıca CryEngine 3 yeni render-teknikleri sağlayacak. Örneğin: Deffered Lighting: Bunun sayesinde dynamik ışınlandırmada performansa fazla etki yapmayacak.

Tayfun Kumaş: Crysis’in, Crysis 2 ile ilk defa PC haricinde konsollara çıkacak. Microsoft Xbox 360 ve Sony Playstation 3 ile PC arasında farklılıklar olacak mı?

Cevat Yerli: Crysis 2 ile bir ilki gerçekleştiriyoruz. İlk kez bir oyunumuzu üç çeşitli platformda oynabileceksiniz. En iyi grafiksel tasarımı bilgisayar ile gerçekleştireceğiz. Şirket olarak ortak isteğimiz ise her platform da en iyi grafikler tasarımı gerçekleştirmedir. Biz her zaman en iyisini yapmaya çalışıyoruz. Bizim için platform farkı yoktur.

CevatYerli03

Tayfun Kumaş: Benim gibi mod yapımcılarının da sabırsızlık ile beklediği bir diğer ürün ise Sandbox 3 oluyor. Sandbox 2’deki bir takım hataların düzeldiği Sandbox 3 ile yenilenen ve eklenen özelliklerden bahsedebilir misiniz?

Cevat Yerli: Yeni Sandbox Editörü ile oyun yapımcılarına yeni imkânlar sağlıyoruz. Örneğin; yeni asset-browserimiz olacak. Yeni animasyon grafik editörümüz de bulunacak. Daha iyi düzenlenmiş TrackView editörümüz olacak. Environment Probe Tool sayesinde cubemaps yapabileceksiniz. Daha fazla hiyerasik düzleme yapabileceksiniz ayrıca daha iyi düzenlenmiş solid-tools bulunacak.

Tayfun Kumaş: Dünyaca ünlü bilim kurgu yazarı Richard Morgan’ın da size katılımı ile daha da güçlenen Crysis 2 hikayesi bizlere neler sunacak?

Cevat Yerli: Crysis 2 oyun yazarı arayışlarına başladığımızda önemli faktörlerden biri bu kişinin bizim gibi oyunlara karşı aşırı ilgisi, onlara karşı ateşli ve aşık olmasıydı. Bu kişiliği Richard Morgan’da gördük ve bulduk. Onun tecrübesine de inandık. Kendisi çok güzel bir iş başardı! Zaten Crysis 2 oyununda kendi el izini göreceksiniz ve hissedeceksiniz. Buna emin olun!

Richard Bey, oyunun hikâyesini çok çeşitli bakışlardan yazdı ve hazırladı. Bu bize görmediğimiz detayları görmeyi sağladı. Bize çoğu püf noktalarını gösterdi. Bunu da oyuna yansıtmaya çalıştık. Çok güzel bir oyun hikâyesini iş birliği sonra gerçekleştirdik diyebilirim. Umarım hikâyeyi sizde çok beğenirsiniz.

Tayfun Kumaş: Crysis 2’de kimi yöneteceğiz? Prophet’ı fragmande gördük. Ayrıca Psycho’yu da Crysis 2’de görecek miyiz? Hem E3 2010 videosuna göre Prophet ihanet edecek gibi tavırlar süzüyorum 🙂

Cevat Yerli: Bir atasözümüze değinerek şunu diyorum: Sakla samanı, gelir zamanı 🙂 Bu da size bir sürpriz olsun!

Crysis-2-New-York-Event-4

Tayfun Kumaş: Konu hazır karakterlerden açılmışken geçtiğimiz günlerde duyurmuş olduğunuz Crysis 3’te, yeni bir Türk karakter görebilir miyiz? Soru çok erken oldu ama böyle bir düşünceniz olabilir mi? Örneğin: Psycho İngilizdi.

Cevat Yerli: Şu an sadece Crysis 2’ye odaklandık. Crysis 3 hakkında hiç bir düşüncede bulunmadık. Güzel fikir ama zamanla neyin olup biteceğini bilemeyiz. 🙂

Tayfun Kumaş: Lingshan adalarını terk ettikten sonra dünyanın kalbi New York’tayız. Peki, şehir olarak neden New York seçildi?

Cevat Yerli: Listemizde çeşitli şehirler bulunuyordu ama tercihimizi dünyanın kalbi New York’tan tarafa kullandık. Her insanın New York ile bir bağlantısı bulunuyor. Birçoğu New York’u gezip tanıyor. Birçoğu ise New York’u haberlerden, filmlerden ya da oyunlardan tanıyor. Biz de şirket olarak çoğu kişinin bir bağlantı kurabileceği bir şehri tercih ettik. Ayrıca oyun hikâyesini en iyi şekilde yansıtabilecek tek şehir bizim için New York’tu. Bu seçimi de Crytek’teki tüm geliştirici takım ile birlikte yaptık.

Adalardan şehre geçişimizin bir nedeni ise oyun severlerimizi balta girmemiş ormandan şehir ormanına taşıma isteğimizdir. Ada değil de sahneyi bir şehre taşımak bizim için bir değişimin göstergesidir. Böylece oyunculara daha fazla dikey ‘’gameplay’’ imkanı sağlıyoruz ve kesinlikle daha eğlenceli bir oyun vaat ediyoruz. Oyuncuya Crysis 2 ile farklı oyun seviyeleri (sokak, bina üstü vs.) sağlanacak ve böylece oyuncuya oyun içerisinde çeşitli hareket imkânları sunulacak. Böylece Crysis 2 ile eşi benzeri olmayan ve görülmemiş bir oyun keyfini sağlayacağız.

D2F6

Tayfun Kumaş: Crysis 2’nin Trailer ve Gameplay videolarını sürekli takip etmekteyiz. Videolarda göze en çok çarpan konu ise yaratık ve robotların bol olması… Hatta oradaki Nanosuit gibi bir kıyafet giyen düşmanların bize karşı durması… Bize düşmanlarımızdan bahsedebilir misiniz?

Cevat Yerli: Düşmanlarınız hakkında fazla bilgi veremeyeceğim. Oyunda farklı farklı sürprizler ile karşılaşacaksınız, şimdilik bunu söylüyorum 🙂

Tayfun Kumaş: Türk oyuncularının merakla beklediği en önemli soru ise Crysis 2’de de Türkçe dil desteği olacak mı? PC dışında da ilk defa bir konsolda Türkçe bir oyun oynayabilecek miyiz?

‘’Bu cevabınız ile de dedikodulara bir son verelim artık ve tartışmalara nokta koyalım lütfen :)’’

Cevat Yerli: 🙂 Türk insanının bize gösterdiğiniz ilgi ve destekten dolayı çok mutlu olduk ve gururlandık! Buna karşılık olarak da Crytek şirketi olarak Crysis 2 ile yine Türkçe dil desteğini sağlayacağız! Bu bizim için çok önemli bir konudur.

Bu arada Türkçe dil desteğinde de sizlere birkaç sürprizimiz olacak. Umarım onları da beğenirsiniz. 🙂

Tayfun Kumaş: Genelde her röportajınızda size gelen sorulardan biridir ve yine de soramadan geçmek istemiyorum. (Zamanla insanın fikirleri değişebilir 😉

Türkiye’nin gururu Crytek, Türkiye’de ofis ya da şube açacak mı? Böyle bir fikriniz var mı?

Cevat Yerli: Şu anda çok iyi ve başarılı olan stüdyolarımız var. Bunların hepsi çeşitli projelerde çalışıyorlar. Öncelikle ilerleyen zamanlarda bu stüdyolarımızda ağırlık vereceğiz ve iyi işler başarmaya çalışacağız! Bizi takip eden ve tanıyan biliyor ki biz her zaman şirket olarak ilerlemeye çalışıyoruz. O bakımdan ilerleyen zamanda neyin olabileceğini şimdilik yanıtlayamıyorum. Bunu zaman gösterecek.

screenshot1

screenshot6

Tayfun Kumaş: Crysis 2 ne zaman piyasada olacak?

‘’Cevat Yerli’nin ağzından resmi açıklama lütfen :)’’

Cevat Yerli: Crysis 2, Kuzey Amerika’da, 22 Mart 2011 tarihinde piyasaya sunulacak. Avrupa ve Türkiye’de ise 25 Mart 2011’de oyun severleri ile buluşacak.

Tayfun Kumaş: E3 2010’da duyurulan ve hakkında hiçbir şey bilmediğimiz Codename: Kingdoms hakkında söyleyecekleriniz var mı? (Sonradan Ryse: Son of Rome olarak piyasadaki yerini aldı)

Cevat Yerli: Bu seneki E3 fuarında Codename: Kingdoms projemizi dünyaya duyurduk ve tanıttık. Bildiğiniz kadarı ile bu oyunu Microsoft iş birliği ile hazırlıyoruz. Oyun ve proje hakkında detay ve bilgi veremiyorum ama ilerleyen zamanda Kingdoms hakkında daha çok bilgi alabileceksiniz.

screen22

Tayfun Kumaş: Türkiye’de oyun yapımcısı olmak isteyen birçok genç var. Kimileri boş zamanlarında mod, yama vs. gibi oyunlara küçük eklentiler yapıyor, kimileri ise flash ya da kendi oyunlarını yapmak için çabalıyor. Türkiye’de oyun yapımcısı olmak isteyen gençlere tavsiyeleriniz ve önerileriniz var mı?

Cevat Yerli: Türkiye’nin oyun yapımcılarını batılı oyun yapımcıları ile karşılaştırırsak daha çok genç, yavaş yavaş gelişen bir oyun yapım piyasasını görüyoruz. Tabi ki geçen senelerde piyasamız çok genişlemiştir, çok yetenekli ve potansiyel taşıyan ekipler oluşmuştur. Amatörlüğü üstümüzden attık ve emin adımlar ile profesyonelliğe ilerliyoruz. Bu da bizi çok mutlu ediyor. Sonuçta Türkiye’nin ilerlemesini cani gönülden istiyoruz. Bunu yaptığımız yatırımlarla da gösteriyoruz!

Genç oyun yapımcılarımıza tavsiyem mod yapmalarıdır. Böylece hem kendi isminizi duyurma imkânına ulaşıyorsunuz, hem de tecrübe kazanıyorsunuz. Mesela bizim şirketimizde mod bölümünden gelen birkaç eleman arkadaşımız da var. Mod ve fan siteleri şirketimiz büyük önem taşımaktadır. Yapacağınız iş ortakları sayesinde bunu başvuru için kullanabilirsiniz!

screenshot8

Tayfun Kumaş: Türkiye’den size destek vermek için kurulmuş olan ve Crytek elemanlarınında yakından takip ettiği, özellikle de ülkemizdeki Crysis oyuncularının takıldıkları www.CryTurkiye.com hakkında düşüncelerinizi alabilir miyim?

Son olarak ise sizin eklemek istediğiniz ve ülkemize göndermek istediğiniz mesajınız var mı?

Cevat Yerli: Bir önceki sorunuza verdiğim cevapta belirttim zaten. Bizim için fan/mod siteleri çok büyük önem taşıyor. Bizim zaten crymod.com adlı mod sitemiz var. Orada bizim eleman arkadaşlar yardım sağlamaya çalışıyor. Sizin sayenizde ise oyun severlerimiz ile bir bağlantı kuruyoruz. Fan siteleri bir adet megafondur. Bizden aldığınız bilgileri binlerce, milyonlarca kişi ile paylaşıyorsunuz. Bunun için size ve sizin gibi fan sitelerine çok teşekkür ederiz. Onlara hem bilgi veriyorsunuz, hem de yardım ediyorsunuz. Bu da çok hoş bir durum!

Tayfun Kumaş: Röportaj için teşekkür ederim.

Saygı ve Sevgilerimle…

Cevat Yerli: Röportajın ve yaptığın işler için çok teşekkürler Tayfun Kumaş.

Başarılarının devamını dilerim.

398033_10200127829946110_1274558766_n

Soldan Sağa; Faruk Yerli, Cevat Yerli, Tayfun Kumaş ve Avni Yerli.

Hakkında TayfunKey

Bunlardan biri olabilir mi?

Infinity Ward’dan Sami Onur ile Call of Duty MW3 Röportajı!

2011 senesinin en iyi FPS oyunu ödülünü alan Call of Duty: MW3’ün 3D tasarımcısı olan …

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir