Home / Röportajlar / Bahtiyar Engin ile Crysis’in Psycho Dublajı Üzerine Konuştuk!

Bahtiyar Engin ile Crysis’in Psycho Dublajı Üzerine Konuştuk!

NOT: Ülkemizin sayılı tiyatro oyuncularından ve seslendirme sanatçılarından olan Bahtiyar Engin ile 01 Kasım 2009 tarihinde gerçekleştirdiğim röportajdır.

Crytek GmbH‘nin geliştirdiği ve Electronic Arts‘ın piyasaya sunduğu Crysis ve Crysis: Warhead adlı oyundaki seslendirdiği Michael “Psycho” Sykes karakterine sesiyle hayat veren Bahtiyar Engin ile önce kariyeri, daha oyunun Türkçe dublajı hakkında konuştuk. İyi okumalar.

– Tayfun “TayfunKey” Kumaş

BahtiyarEngin-TayfunKumaş1

Tayfun Kumaş: Öncelikle Merhaba. Bahtiyar Engin kimdir? Bize kendinizi kısaca açıklar mısınız?
Bahtiyar Engin: 13 Ağustos 1965 yılında Ordu’da doğdum. 1983 yılında ise Ordu Lisesi’nden mezun oldum. 1991 yılında da İstanbul Üniversitesi, Devlet Konservatuarı eğitim fakültesini bitirdim.

Eğitim hayatımından sonra ise “İstanbul Şehir Tiyatroları” kadrosunda yer aldım. 2006/2007 yılında ise İstanbul Halk Tiyatrosu’nun kuruluş çalışmalarında yer aldım.

Tiyatro aktörlüğünün yanı sıra, sinema ve televizyon işleri ile meşgulüm ve seslendirme, dublaj çalışmaları da yapmaktayım. Şu an ise İstanbul Halk Tiyatrosu’nda, oyuncu, yönetmen ve yapımcı olarak çalışmaktayım.

Tayfun Kumaş: Seslendirme (Dublaj), kariyerinize nasıl başladınız?
Bahtiyar Engin: Seslendirme kariyeri, her tiyatro sanatçısının hayatında istesede, istemesede bir gün mutlaka başlamak durumundadır. Çünkü bu birbirine paralel mesleklerdir. Başarılı olanlar daha çok yapıyor olabilir ancak her oyuncu seslendirme yapabilecek donanıma sahiptir. Ben de birçok meslektaşım gibi öğrencilik yıllarımda TRT’de okul harçlığımı çıkarmak üzere başladım. Sanırım başarılı da oldum ki yaklaşık 23 yıldır seslendirme dünyasında önemsenen bir konuşmacı oldum. Bunun için TRT ve ilk dublaj yönetmenim merhum Tülay Samurkaş’a teşekkür ederim.



Tayfun Kumaş: Bir film, oyun ya da çizgi film seslendirme  yapmaya ilk önce nasıl başlanıyor?
Bahtiyar Engin: Bir önceki sorunun yanıtında da dediğim gibi, eğer oyuncu olacaksanız otomatik olarak seslendirmeye de bulaşmanız gerekiyor. Bunun dışında seslendirme stüdyolarının yetiştirdiği ve oyuncu olmayan arkadaşlarımızda vardır ki biz onlara alaylı diyoruz. Usta çırak yöntemi ile yetişmiş arkadaşlarımızdır. Kısaca bir stüdyoya başvurup, orada sabırla sebat edilirse seslendirme sanatçısı olunabilir.

Tayfun Kumaş: Sizce seslendirme yapılırken dikkat edilmesi gereken önemli nokta nedir?
Bahtiyar Engin: Önünüzde bir metin, karşınızda bir görüntü ve mikrofon vardır. Eğer yabancı bir eser seslendiriyorsanız, kulaklığınızdan orjinal sesi ve dublaj yönetmeninin talimatlarını duyarsınız ve bu demektir ki aynı anda birçok şeye birden dikkat etmeniz gerekir. Uzun bir deneyim ve sağlıklı bir konsantrasyonla rahatlıkla altından kalkababileceğiniz bir iştir. Tabi iyi bir Türkçe, iyi bir diksiyon da şart. Oyun ve tonlama yeteneği olmazsa olmaz unsurlardandır.

BahtiyarEngin2
Tayfun Kumaş: Crysis & Crysis Warhead adlı oyunda, Michael “Psycho” Sykes adlı karakteri seslendirdiniz. Bu karakteri seslendirmek daha önceden seslendirdiğiniz film ya da çizgi filmlere göre zor mu oldu, yoksa kolay mı?
Bahtiyar Engin: Diğerlerinden daha kolay ya da daha zor değildi ancak çok önemli bir farkı vardı. O da şu; Bu bir pc oyunuydu ve oynayan herkese göre değişecek pozisyonlar söz konusuydu. Yani bir çeşit interaktif seslendirme idi.
Çünkü filmlerde siz sadece karakterin oyununa göre bir çalışma yaparsınız ancak burada sadece karaktere göre değil, bir PC oyununu oynayacak kişilerin performanslarına göre de tonlamalarınızı geliştirmeniz gerekiyor. Zorlandığımı söyleyemem. Çünkü Ayhan Kahya gibi bir usta yönetmenle çalışmak birçok şeyi kolaylaştırıyor. Bence o işte, biz konuşmacılardan çok yönetmen Ayhan Kahya’nın başarısından söz etmek gerekir.

Tayfun Kumaş: Crysis’te en çok sevilen karakteri olan Psycho’yu seslendirmek sizde nasıl bir duygu oluşturdu?
Bahtiyar Engin: Duygusal tek bir tarafı var. O da bu işlerde başarılı olmak. Bu PC oyununu oynayanlar tarafından taktir görmek şahane bir duygu. Ben de bu işte, işini iyi yapmayı başaran herkes gibi çok mutluyum.



Tayfun Kumaş: Oyunlara yaptığınız seslendirme, Crysis ile ilk mi oldu? Yoksa daha önce oyunlara yaptığınızı seslendirmeler var mıydı? Varsa bunları bize söyler misiniz?
Bahtiyar Engin: Yanılmıyorsam bu ilk PC oyunu seslendirmem. Çünkü daha önceki yıllarda Türklerin yaptığı oyunlar yoktu ancak son yıllarda Türkler de oyun üretebiliyorlar ki bilindiği gibi bu oyun Amerika’da yaşayan bir Türk tarafından üretilmiş.

Tayfun Kumaş: Crysis & Crysis Warhead seslendirmelerini yapmak ne kadar zamanınızı aldı?
Bahtiyar Engin: Yanlış hatırlamıyorsam, benim rolüm iki saat sürdü ancak oyunun tamamı yaklaşık beş günde seslendirildi.

BahtiyarEngin3
Tayfun Kumaş: 2010’da piyasaya çıkması düşünülen Crysis 2 adlı oyunda da seslendirme yapacak mısınız?
Bahtiyar Engin: Büyük olasılıkla eğer benim konuştuğum karakter Crysis 2’de de varsa, yapımcılar da benden memnun kalmışlarsa yine beni arayacaklardır.

Tayfun Kumaş: Crysis & Crysis Warhead adlı oyunla ilgili ne düşünüyorsunuz?
Bahtiyar Engin: Ben PC oyunlarıyla arası iyi olan biri değilim ancak çok eğlenceli bir oyuna benziyor. Oynayan tanıdıklarım var ve oyunu çok seviyorlar. Yine de en önemlisi, bir Türk yapımı olduğu için o oyunla ve o oyunda yer almaktan gurur duyuyorum.



Tayfun Kumaş: Seslendirme yapmaya merak saran ve bunu hedef olarak seçen insanlara ne öneriyorsunuz?
Bahtiyar Engin: Oyunculuk okumalarını ya da bir dublaj stüdyosuna başvurmalarını öneriyorum. Ayrıca biz İstanbul Halk Tiyatrosu olarak bir kurs açtık, daha çok oyunculuk kursu ama seslendirme yapmak isteyenlerin de işine yarayabileceğini düşünebiliriz. Kursla ilgili detaylı bilgi internet sitemizde mevcuttur.

Tayfun Kumaş: Son olarak eklemek istediğiniz nokta var mı?
Bahtiyar Engin: Eklemek istediğim pek bir şey yok. Teşekkür ederim.

Bahtiyar Engin 4

Hakkında TayfunKey

Bunlardan biri olabilir mi?

Infinity Ward’dan Sami Onur ile Call of Duty MW3 Röportajı!

2011 senesinin en iyi FPS oyunu ödülünü alan Call of Duty: MW3’ün 3D tasarımcısı olan …

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir